Godziny pracy Urzędu:
Poniedziałek, Środa, Czwartek: 7:30 - 15:30
Wtorek: 7:30 - 17:00
Piątek: 7:30 - 14:00
W ramach projektu „Poszukiwacze wielokulturowej historii pogranicza” powstał Questing Śladami II Czechosłowackiej Samodzielnej Brygady Powietrznodesantowej. Partnerami projektu są Gmina Zarszyn, Obec Nizna Sitnica i Mesto Svidnik. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa za pośrednictwem Euroregionu Karpackiego w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska- Republika Słowacka 2007-2013.
Trasa pierwsza Śladami II Czechosłowackiej Samodzielnej Brygady Powietrznodesantowej biegnie z Pielni przez Nowosielce, dalej Zarszyn do Pastwisk. Jest to trasa dla wytrwałych. Druga zaś trasa Poszukiwacze wielokulturowej historii pogranicza przebiega z Dworu Gniewoszów, obok Pomnika II Czechosłowackiej Samodzielnej Brygady Powietrznodesantowej, Cerkwisko oraz Stary Cmentarz w Nowosielcach.
Turystyka z zagadkami czy odkrywanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, to najczęściej spotykane w Polsce określenia na questing. Jeśli dodać, że jest to zabawa łącząca elementy harcerskich podchodów i gier terenowych, której zwieńczeniem jest odnalezienie skarbu – mamy prawie kompletną definicję. Questing jest zjawiskiem wieloaspektowym. I nie należy ujmować go tylko w ramy nowego produktu na turystycznej mapie Polski. Nie jest także wyłącznie metodą poznawania dziedzictwa miejsca.
Każdy region, każde miasto, każda okolica może poszczycić się czymś, co ją wyróżnia. Dla jednych będzie to zapomniana legenda, dla innych niespotykane elementy krajobrazu, dla jeszcze innych ciekawe okazy fauny i flory. Jednak wszystkie te elementy tworzą tożsamość miejsc, których dotyczą. Dzięki questingowi w nieszablonowy sposób możemy stać się uczestnikami fascynującej przygody, poszukiwaczami skarbów, odkrywcami tajemnic małych ojczyzn. Warto na chwilę przystanąć i spróbować rozwiązania słownych zagadek, będących kluczem do odkrycia dziedzictwa kulturowego regionu, o którym opowiadają. Dzięki ciekawie poprowadzonej narracji, uczestnik guestu, w turystyczną przygodę angażuje emocje, jak również zapamiętuje informacje tego miejsca dotyczące. Poprzez to buduje także swoją własną tożsamość.
Oprócz funkcji edukacyjnej, celem questingu jest także dobra zabawa, która niewątpliwie towarzyszy i tworzeniu questów, i ich realizacji. Uczestnik zabawy przeistacza się w poszukiwacza skarbów. Na początku dostaje mapkę i opis, czyli zapisane prozą lub wierszem zadanie do zrealizowania. Wędruje zgodnie z instrukcjami rozwiązując zagadki i łamigłówki. Tym sposobem dociera do miejsc, tajemnic, legend, ciekawych zjawisk przyrodniczych, które nie są opisane w żadnym przewodniku. Nie można znaleźć ich w Internecie. Na końcu wędrowiec odkrywa skarb – przeważnie skrzynkę z pieczątką, poświadczającą, że rozwiązał quest. A twórcy questów są pierwszymi testującymi i, jeśli podczas przygotowywania zagadek sami dobrze się bawią oraz czerpią radość z tworzenia, to podobne emocje będą towarzyszyć turyście – odkrywcy. Dlatego tak ważne jest, aby podczas szkoleń poszukać odpowiedzi na pytania: co to jest questing, na co zwracać uwagę podczas tworzenia ścieżek, gdzie szukać inspiracji i jak porządkować pojawiające się pomysły.
Gotowe questy mogą być doskonałą i atrakcyjną formą zwiedzania ciekawych i, pozornie, mniej ciekawych miejsc. Stanowią także świetne uzupełnienie oznakowanych szlaków i tras turystycznych. Co więcej, dzięki questingowi dotarcie do tajemnic, legend, ciekawych zjawisk przyrodniczych, które nie są zapisane w żadnym przewodniku, okaże się fascynującą przygodą. Ale nie tylko to. Czas spędzony z rodziną i przyjaciółmi to coś, czego nie można kupić za żadne pieniądze świata. To wszystko sprawia, że questing jest tak wyjątkowy.
Cele Questingu: